Dag 1 // Brussel

7 10 2010

Vandaag begon onze Amerika Trip 2010 door een bezoek te brengen aan Brussel, dit vanwege praktische redenen (omdat we op 5 oktober vanaf Zaventem zouden vliegen naar Amerika). Zodoende konden we ons de dag ervoor mooi vermaken in België.

Rond 10:00 uur zouden we elkaar treffen op Rotterdam Centraal, waar we de internationale trein gepakt hebben. De hotels in en rondom Brussel waren echter zo duur, dat we besloten om te overnachten in Mechelen, dat op ongeveer 15 minuten met de trein vanaf Brussel ligt. Zo gezegd zo gedaan, en tegen 11:30 stonden we met onze koffers op het station in Mechelen.

Na een kwartiertje lopen konden we inchecken bij ons hotel, dat midden in Mechelen lag. Het uiterst vriendelijke personeel gaf aan dat we wellicht direct onze kamer al in konden (dat terwijl het inchecken pas vanaf 14:00 uur mogelijk was officieel). De kamer was beschikbaar, volgens een medewerker van de schoonmaakdienst nog niet ‘proper’ genoeg, maar wij konden gelukkig onze koffers mooi kwijt.

We kregen in het hotel ook een voucher voor een welkomstdrankje dat we konden gaan drinken in een brasserie in de stad. ’s Middags was dit café nog niet zo gezellig en konden we, ondanks dat het best lekker weer was, niet buiten zitten. We besloten nog een stukje door Mechelen te lopen en daarna de reis te vervolgen naar Brussel.

In Mechelen hebben we een grote kerk bezocht en zijn we over de grote markt naar de vismarkt gelopen (dat allemaal rondom ons hotel lag). Op de vismarkt, met een aantal gezellige terrasjes, hebben we een heerlijk biertje gedronken en zijn we opzoek gegaan naar een heerlijk gebakken stukje vis. Een lekkerbekje konden ze sowieso niet in België, maar ook het gegeven ‘warme gebakken vis’, of een visje die ze na bestelling in een dampende frituur voor je klaarmaken, dat zat er helaas allemaal niet in.

Om nu aan een koud stukje vis te gaan knagen vonden we te ver gaan (zo’n honger hadden we nu ook nog niet). We liepen na deze teleurstelling naar het station, waar we twee kaartjes Brussel kochten. De trein bracht ons in een snel tempo naar Brussel Centraal en ondertussen bleven wij ons verbazen aan de Belgische architectuur en status van de gebouwen. De verschillende stations die we doorkruisten met de trein leken 9 van de 10 keer op een treinstation uit een Oostblokland. Naar ons idee zouden ze zelfs in Polen of Tsjechië de hele zooi slopen, omdat ze het te oud zouden vinden.

Maar goed… het ging om Brussel, en daar waren we inmiddels aangekomen. Een korte wandeling bracht ons midden in het centrum waar we, hoe kan het ook anders, voor weinig aan de Vlaamse frieten zijn gegaan met wat (Hollandse) snacks. Schreef ik nou ‘weinig’? Ow nee… dat was het niet.
We hebben nog nooit voor zoveel geld patat met snacks zitten eten, in totaal waren we namelijk ruim 30 eurokes kwijt aan het geheel. Gelukkig zaten we wel vol voor dat geld.

In Brussel zijn we na het eten naar de Grote Markt gelopen. Een erg mooi plein met allemaal gezellige terrasjes, veel pracht en praal en honderden toeristen. Na veel foto’s gemaakt te hebben zijn we op zoek gegaan naar Manneke Pis, die je bijna zou missen, want zo groot is het beeldje niet. Het staat ook ergens in een straatje weggestopt en heeft geen enorm ‘wouw!’ effect als we hadden verwacht. Eigenlijk had Dennis mij er al op voorbereid, het idee was ongeveer hetzelfde als de zeemeermin in Kopenhagen.

Gelukkig hadden ze wel een lekker terrasje aan de Grote Markt met biertjes en koffie waar we op ons gemak een tijdje van konden genieten. We bedachten daar dat we ook het Atomium graag nog even wilde zien. De beste verbinding naar dit gebouw is de metro, dus zijn we kaartjes gaan kopen en reden we even later met de metro naar het Atomium toe.

Het Atomium is in de afgelopen tijd flink opgeknapt en zag er als nieuw uit. Binnen is een tentoonstelling te zien over het ontstaan van het Atomium en de rest van de wereldtentoonstelling van 1958. Mooi om te zien hoe er, na een periode van herstel van de tweede wereldoorlog, weer vol verwachting naar de toekomst werd gekeken en het uitgangspunt weer was om verbinding te zoeken tussen landen.
Als afsluiter hebben we ons met een snelle lift naar de bovenste bol laten transporteren om van het uitzicht te genieten. Prachtig!

Tram en trein brachten ons terug in het gezellige Mechelen, waar we een lekkere kip-curry met rijst hebben verorberd en een paar heerlijke Belgische pintjes hebben gedronken (waaronder ons welkomstdrankje) en vervolgens op tijd ons mandje hebben opgezocht. Morgen begint immers de langste dag van onze vakantie; de reis naar “The City”: San Francisco!

Acties

Informatie

4 responses

8 10 2010
Henk

Leuk verslag zo, veel plezier verder!!

9 10 2010
Marieke

Leuke pre-tripreport! Ik ga verder lezen 🙂

10 10 2010
Michael

Oh jee, foto’s van het Atomium. Dat is zoooo illegaal! 🙂

2 11 2010
dineke

hoi dennis en wilco,prachtige foto s , erg indrukwekkend , jullie hebben er veel tijd in gestoken en komen ook erg enthosiast over.groetjes van de fam.h. uit friesland.