Dag 4 // San Francisco

8 10 2010

Een prachtige, unieke ligging in de heuvels boven een baai, een aantal beroemde bruggen, de fantastische skyline en de vele gezichten van de stad, maken San Francisco tot een geweldige ervaring! Ook wij hebben deze stad mogen beleven op een unieke manier!

Vandaag was de dag dat we San Francisco zouden bezoeken en ’s avonds een night-tour op Alcatraz hadden geboekt. ’s Ochtends waren we weer vroeg wakker, zodat we wederom op tijd klaar konden staan (fris en fruitig) om nog ruim 2 uur naar de kust te rijden, waar San Francisco op ons lag te wachten.

Na een heerlijke tocht, werd het landschap weer heuvelachtig en kwam langzamerhand de stad in zicht. De fantastische skyline lokt je als bezoeker naar het centrum van de stad. De uitstraling van de stad is meer Europees dan Amerikaans, dat het karakter ook zeer bijzonder maakt.

De stad is gebouwd op 43 heuvels en dagelijks voegen zo’n 850.000 bezoekers zich bij de 7,3 miljoen inwoners om van de stad te kunnen genieten op de vele manieren die San Francisco te bieden heeft. San Francisco verrast namelijk door de variatie aan pleinen, parken en de vele fraaie uitzichten over de baai en de bruggen die om de stad heen liggen.

Wij zouden de stad te voet bezoeken, omdat wij een mooie stadswandeling voorgeschreven hadden gekregen die ons door alle fantastische plekjes van de stad zou leiden. Voordat we echter aan deze wandeling zouden beginnen, zijn we eerst naar de grote Golden Gate Bridge gereden. Uiteraard zijn we eerst over de grote brug gereden waarna we naar een tweetal mooie uitzicht punten konden gaan. Vanaf deze punten hadden we een geweldig uitzicht over zowel de brug als de baai als de prachtige skyline van San Francisco.

Omdat we nog niet de gelegenheid gehad hadden om te ontbijten, besloten we een lekkere brunch te gaan gebruiken in Mel’s Diner: een typisch Amerikaanse diner waar ze overheerlijke hamburgers, milkshakes en vers geperste sinaasappelsap verkochten. Na deze heerlijke maaltijd zijn we doorgereden naar ons beginpunt van de stadwandeling: Union Square.

Naast dit, met palmbomen versierde plein, staat een imposant gebouw: het St. Francis Hotel. Na langs dit plein gelopen te hebben, vervolgden we onze tocht door een gezellig straatje met hier en daar een terrasje. Dit gedeelte van de stad bestaat voornamelijk uit hoogbouw en vormt het zakencentrum van de stad. Wij zijn tijdens onze route in dit gedeelte, dat eigenlijk het Financial Center wordt genoemd, langs vele banken gelopen. Ook was er een (gratis) museum, het Wells Frago History Museum, waar je kon terugkeren naar de tijd van de postkoetsen en het échte Wilde Westen (met alles daaromheen – de banken en de post in dit tijd).

Aan het eind van deze straat staat een groot gebouw, dat tevens de eyecatcher is van de stad: de Transamerica Pyramid, de enige wolkenkrabber ter wereld die door een klein bos redwood-bomen wordt geflankeerd (inclusief fonteinen en bankjes).

Na dit gedeelte in de stad, waar vooral de wolkenkrabbers het stadsbeeld bepalen, vervolgden we onze stadswandeling naar een heel ander gedeelte van de stad: Chinatown. San Francisco is niet de enige stad die een Chinatown heeft, dit hebben vele andere Amerikaanse steden ook, maar San Francisco heeft wel de grootste Chinatown van alle Amerikaanse steden. Zo’n 70.000 mensen van Chinese afkomst wonen in dit gedeelte van de stad waar je je eigenlijk niet meer in Amerika, maar in China waant. De straten zijn versiert met Chinese tekens en lampionnen en op diverse plaatsen zitten (oude) Chinese mannetjes met elkaar een typisch Chinees (bord-)spelletje te spelen. De winkeltjes puilen uit van de Chinese producten en overal op straat lopen, naast de toeristen die dit stadsdeel bezoeken, alleen maar Chinezen.

De volgende belevenis die op de planning stond, was een tochtje met een Cablecar. Dit typische vervoermiddel (dat je alleen maar in San Francisco tegen zal komen), brengt je in een mum van tijd op, of over één van de vele heuvels die de stad rijk is. Deze treintjes worden, zoals de naam al doet vermoeden, aangedreven door een kabel die men in grond (tussen het wegdek) heeft aangebracht. Op één (of meerdere) plekken wordt deze kabel aangedreven en de treintjes kunnen zich vastklampen aan de kabel. Op deze manier wordt het treintje in beweging gebracht en de heuvels over getrokken. Een ervaring die je moet beleven wanneer je in San Francisco bent!

Onze Cablecar reed langs Lombard street, waar we uiteraard even uit moesten stappen. Dit straatje is ook weer uniek in de stad. De heuvel waarop het straatje aangelegd is, loopt zo steil af, dat recht naar beneden rijden geen optie is. Daarom zijn er kleine haarspeldbochtjes aangelegd, waardoor het op deze manier wel mogelijk is om naar beneden te rijden: erg bijzonder en leuk om te zien.

De stadswandeling liep na Lombard street verder naar de boulevard, waar tevens het centrale opstappunt van de Cablecars was, een mooi parkje en waar het stadsgedeelte ‘Fishermans Wharf’ begon. Dit gedeelte in de stad doet helemaal niet ‘stads’ aan. Het is een ontzettend gezellige boulevard met winkeltjes, restaurantjes en straatartiesten. Wij hadden het geluk dat er toevallig vandaag een vliegshow (of een repetitie daarvan) plaatsvond. Zodoende vlogen er verschillende soorten vliegtuigen met halsbrekende toeren en figuren over de baai (en soms over ons hoofd). Het geluid van de straaljagers was soms oorverdovend, maar geweldig mooi om die vliegtuigen zulke onmogelijke figuren te maken in de lucht.

Na het eten van een overheerlijk ijsje bij ‘Cold Stone’ (bedankt voor de tip Erik!) zijn we verder gelopen naar Pier 39, dat de bekendste (toeristische) plek is van de Fishermans Wharf. Naast deze pier liggen ook de (beroemde) zeeleeuwen heerlijk te genieten van de zon, dat ook wij de gehele dag al deden. Na wat winkeltjes bezocht te hebben, begon het tijd te worden om ons naar de pier te begeven waarvandaan we zouden vertrekken naar het gevangeniseiland Alcatraz. Deze tour zou om 18:45 beginnen en we waren royaal op tijd, zodat we nog een kleine liter koffie per persoon naar binnen konden werken (Dennis was vergeten dat large ook écht large is in Amerika).

De boot vertrok netjes op tijd en we hadden tot 21:30 de tijd om ons te vermaken op het eiland. Uiteraard konden we tijdens de boottocht naar het eiland genoeg foto’s maken van de baai, het eiland zelf en de Golden Gate Bridge in de verte. Op de boot werd al het één en ander verteld over het eiland en de gevangenen die erop gezeten hadden.

Nadat de boot aangemeerd was, werden we ingedeeld in twee groepen en kreeg iedere groep een gids toegewezen die tot aan de ingang van het gevangenis gebouw vele verhalen vertelde over de gevangenis en de ontsnappingspogingen die er waren. Na deze korte wandeling waren we bij de ingang van het gevangenisgebouw aangekomen en kregen we een audio tourguide overhandigd. Deze tour was in het Nederlands en leidde ons door het gehele complex heen met daarbij de nodige informatie.

Het was ontzettend interessant en sfeervol (zeker omdat wij de nighttour hadden) om Alcatraz te bezoeken. Het idee dat je op plekken loopt waar zoveel historie heeft plaatsgevonden en gevangenen misschien wel jaren lang vastgezeten hebben is wel erg bijzonder. De verschillende plekken die je kunt bekijken op Alcatraz zijn de diverse celblokken en isoleercellen waar gevangenen geplaatst werden die zich misdroegen. Ook was de afscheiding tussen het gevangenisdeel en het bewakersdeel goed te zien. Daarnaast was het erg apart om te weten dat er naast de gevangenen ook de bewakers met hun families (en kinderen) gewoon op het eiland woonden.

Eigenlijk was ons bezoek iets te kort, want we hadden nog wel langer op het eiland rond kunnen lopen. Desalniettemin moesten we natuurlijk wel de laatste boot terug naar de stad hebben, een nacht slapen op het eiland was voor ons niet weggelegd. De ervaring om Alcatraz te bezoeken in het donker was wel heel erg speciaal en voegde voor mij wel een hele hoop toe aan het geheel. Het totaalplaatje was daardoor wel compleet en de sfeer op het gevangeniseiland was fantastisch!

Na een korte boottocht kwamen we weer aan in San Francisco waar nog een korte wandeling op ons te wachten stond, we moesten immers nog terug naar de parkeergarage waar we de auto neergezet hadden. Toen we bij onze auto aankwamen zijn we ingestapt en nog eens naar Mel’s Diner (weliswaar nu een andere vestiging) gereden om daar nog even kort wat te eten. Het grote ijsje was het laatste dat we gegeten hadden, dus kon er wel weer wat in.

Onze tocht vervolgden we na het eten naar ons Motel 6 waar we die nacht zouden slapen. We lieten een prachtig verlichtte stad achter ons waar we ons de gehele dag suf genoten hebben van het weer, de sfeer en natuurlijk de stad zelf. Tot morgen!

Acties

Informatie

5 responses

8 10 2010
Marius

Een heerlijk tripreport om te lezen en te bekijken! Have fun guys and thanks for sharing your moments!

9 10 2010
hilda en huib

Hallo Wilco en Dennis.

Wat een mooie trip zijn jullie aan het maken. We genieten erg van de leuke verhalen en foto”s die al op jullie site staan. Jullie hebben net zulke weertypes als wat wij hebben gehad in Oostenrijk. Oma vroeg net ook al hoe jullie het maken in Amerika. Het gaat hier ook allemaal naar wens (ook het weer, want het is heel zonnig de komende dagen).
Genieten jullie maar lekker samen van wat allemaal nog komen gaat. De hartelijke groeten van ons: Huib, Hilda, Erwin en Martijn.

10 10 2010
Timo

Leuk geschreven!
Alcatraz in het donker bezoeken lijkt me echt een hele aparte sfeer meegeven. Ik kom ook bekende dingen tegen, erg leuk om te zien en te lezen. De plekken waarvan jullie de foto’s van de GG-bridge genomen zijn echt super! Fijne trip jongens!
Good Bye!

10 10 2010
Jeroen

Heerlijk om jullie reisverslag te lezen. Veel plezier daar aan de andere kant van de grote plas.

Marieke

Geweldig Alcatraz in het donker 🙂
Nog veel plezier daar in die heerlijke stad!