Dag 17 // Arches

22 10 2010

Rond half tien vertrokken we, na een ontbijtje bij de Subway, richting Arches National Park.
Al rijdend zie je het landschap weer helemaal van uiterlijk veranderen. Zo mooi dat je je soms afvraagt wat de argumenten zijn om van de ene plek een nationaal park te maken en van het ander niet. Pas wanneer je zo’n park binnenrijdt weet je weer waarom. Mooi alleen is niet genoeg, er moet iets zijn dat het landschap uniek maakt.

De vertaling van “arch” is “boog”, en bogen zijn dan ook de hoofdattracties van Arches National Park.

Door water en ijs, extreme temperaturen en ondergrondse bewegingen van zout zijn hoge uitstulpingen in het landschap ontstaan. Door erosie ontstaan er gaten in de zwakke plekken van deze rotsformaties, waardoor een boog overblijft. In Arches National Park bestaan meer dan 2000 van dit soort bogen, de meesten heel klein en enkele bijzonder groot. Naast deze bijzondere rotsen is ook de rest van de natuur de moeite van het bekijken meer dan waard.

Rond 11 uur reden we het park op. Via ruim 36 kilometer asfaltweg zijn mooie plekjes te bereiken.

De allermooiste plekken vind je door een stuk te wandelen. Er zijn uitgebreide wandelpaden (hike trails) uitgezet, via welke je vlakbij of zelfs onder/in de bogen kunt komen.

Het eerste paadje besloeg slechts een halve kilometer en leidde ons rond de Balanced Rock. Dit had op zich nog niets met de arches te maken, maar liet wel goed zien wat miljoenen jaren erosie kan doen. In de komende duizenden jaren zal de natuurlijke zuil waarop deze rots rust ongetwijfeld een keer de geest geven en stort de gigantische steen met donderend geweld naar beneden. Wanneer dat precies gebeurt kan niemand voorspellen…

De volgende trails die we liepen hadden een lengte van 1,2 en 1,6 kilometer en brachten ons bij de Double Arch, de North- en Southwindow en Turret Arch. De trails die rond deze prachtige bogen lopen zijn relatief vlak. Soms loop je over mooi aangelegde paden, soms ook over de rotsbodem en tussen de rotswanden door.

We besloten de Delicate Arch vanaf een nabijgelegen viewpoint te bekijken. Dit uitkijkpunt was te bereiken via een redelijk steil omhooggaand pad van bijna een kilometer. Ik kon al goed merken dat mijn conditie nog wel wat workout op de crosstrainer kan gebruiken, want terwijl ik op driekwart van de route stond te hijgen was Wilco al boven. Eenmaal boven aangekomen was de teleurstelling groot, toen bleek dat deze arch een stuk minder indrukwekkend exemplaar was dan we hadden verwacht.

De volgende trails brachten ons bij de Tunnel Arch, Pine Tree Arch en, wat mij betreft de mooiste, de Landscape Arch.

Vroeger kon je onder deze imposante boog doorlopen, maar sinds er enkele jaren geleden een enorm stuk van is afgebroken, is het pad onder de boog gesloten. Het pad loopt er nu voor langs.

De trail gaat na de boog nog even verder, maar dan wel een stuk onherbergzamer. Ik was ondertussen, na het “beklimmen” van diverse steile hellingen wel weer even klaar met hiken en we besloten dan ook niet verder te gaan. Terug was nog altijd 2,6 kilometer flink heuvelachtig terrein met een brandend zonnetje op onze bol. We waren dan ook best blij met de jerrycan ijskoud water in de auto.

Nog één fotootje van het indrukwekkende landschap, dan gaan we op weg naar het plaatsje Torrey om daar de nacht door te brengen. Morgen rijden we dan door naar Bryce Canyon National Park. En daarvan volgt uiteraard weer spoedig een verslag!

Acties

Informatie

One response

23 10 2010
ZwamKat

Heren, wat een fantastisch reisverslag. Om jaloers op te worden! Geniet van de laatste helft van jullie vakantie! Cheers!