Dag 21, 22 & 23 // Salt Lake City

27 10 2010

Salt Lake City? Wat is er gebeurd met Craters Of The Moon? Tja, de planning is afgelopen zondag veranderd in verband met het weer. De weerdiensten voorspelden regen, regen en nog eens regen. Niet echt weer om nog meer natuurschoon te bezoeken wat ons betreft. Bovendien zou het moeilijk worden Yellowstone National Park te overtreffen, dus dat maakte dat park tot een prachtige afsluiter.

We hebben de afgelopen dagen drie seizoenen voorbij zien komen. Zag de omgeving er zaterdag in Yellowstone nog redelijk zomers uit, al was het wel wat frisjes, zondag was het echt herfst. De bomen hadden de strijd opgegeven en de bladeren waren dan ook plotsklaps geel. Het regende de hele dag. We voelden ons alweer helemaal thuis, zo Nederlands leek het! Gisteren was het ineens winter; sneeuw op de bergen om ons heen. Zo snel hebben we de seizoenen nog nooit zien veranderen!

De laatste dagen hebben we lekker rustig aan gedaan. Zondag hebben we lekker uitgeslapen, een ontbijtje gepakt bij Starbucks, waarna we door ononderbroken stortregens van Idaho Falls naar Salt Lake City zijn gereden.
Daar zijn we ingecheckt bij een motel en hebben we nog even een van de grotere winkelcentra bekeken. Omdat de winkels op zondag al vroeg sluiten zijn we vervolgens een heerlijk hapje gaan eten, waarna we hebben geprobeerd of alle spullen nog wel in de koffers pasten. Conclusie: dat wordt proppen.

Maandag zijn we opnieuw lekker lang blijven liggen en hebben opnieuw een Starbucks opgezocht voor ontbijt. Echt de ideale tent voor een licht ontbijtje, met écht lekkere koffie. In Amerika drinkt men over het algemeen koffie waarbij je de bodem van je beker kunt zien. De “bold pick of the day” van Starbucks is altijd een koffie die wél van de sterkte is die we in Nederland gewend zijn. Heerlijk!

De missie die we nog hadden rond Salt Lake City was het bekijken van (en liefst ook een beetje scheuren over) de bekende zoutvlakten. Op de kaart zagen we dat de Great Salt Lake Desert vlakbij de stad begon, dus we verwachtten, naïef als we soms zijn, dat de uitgestrekte witte zoutwoestijn na een kwartiertje wel zou opdoemen! Niets was minder waar. Het landschap dat we zagen was meer viezig grijs dan prachtig wit, gelukkig wel afgewisseld met prachtige besneeuwde bergen. Op ongeveer anderhalf uur rijden van Salt Lake City hebben we een afslag genomen, zijn we een verlaten weggetje ingedraaid in de hoop daar nog iets aan te treffen, maar niets van dat al. Grijze meuk!
We zijn dus maar omgedraaid en onverrichterzake terug naar de stad gereden. Achteraf bleek, de kaart lag nog in het hotel, dat we er bijna waren.

Omdat we toch weer op tijd terug waren in de stad, hebben we een tweetal malls bezocht, hebben een heerlijke hap gegeten (inclusief véél te groot dessert voor mij) en zijn toen weer lekker op tijd gaan slapen!

Vandaag, dinsdag, is onze laatste echte vakantiedag in de USA. En wat doe je dan? Een keer echt Amerikaans ontbijten. Op naar de Denny’s dus, en een royaal ontbijt bestellen, met pancakes, worstjes, bacon, ham, toast en een soort havermoutpap. Heel gek, maar het ging niet op. Zeker niet na dat toetje van gisteravond. Wilco was zo verstandig om alleen wat toast met jam te nemen en een soort mini-oliebolletjes.

Salt Lake City is het hoofdkwartier van de niet geheel onomstreden “Church of Jesus Christ of Latter-day Saints”, oftewel de Mormonen. Een bezoekje waard natuurlijk! Temple Square, waar de vele gebouwen van deze kerk staan, doet nogal grijs, maar wel tot in de puntjes verzorgd aan. Je ziet aan geen van de gebouwen de leeftijd af. Ook al stonden sommige van deze gebouwen er anderhalve eeuw geleden al, ze zijn als nieuw! In het bezoekerscentrum vind je vele schilderijen over het leven, sterven en de wederopstanding van Jezus Christus. Ook is daar veel informatie te vinden over de Mormonen en met name over het ‘Book of Mormon’, dat naast de bijbel de basis vormt van dit geloof.

Vervolgens bezochten we “The Tabernacle”, waar het gelijknamige beroemde koor regelmatig zingt en hebben daar een orgelrecital op het “Tabernacle Organ” meegemaakt. Schijnbaar een van de mooiste orgels in de VS. Hoewel indrukwekkend heb ik er maar matig van kunnen genieten, maar dat ligt vooral aan mijn gebrek aan waardering voor het kerkorgel als muziekinstrument. Wilco wist het uiteraard beter op waarde te schatten.

In het planetarium van Salt Lake City hebben we een film bekeken over zwarte gaten, we hebben nog een mall bezocht (en niets gekocht) en hebben net een heerlijk afscheidsdinertje achter de kiezen.

Vanavond nog even de spullen opnieuw inpakken, de koffers dichtstampen en een laatste nachtje slapen in de USA.
Morgen moeten we weer op tijd op. Onze top-auto van de afgelopen weken (meer dan 6000 kilometer pure mishandeling!) moet naar de autoverhuur en wij stappen in het vliegtuig naar Chicago.
Na een snelle overstap daar, hopen we donderdagochtend in Brussel te staan. En dan nog even met de trein naar huis. Uiteraard volgt er nog een afsluitend tripreportje over deze laatste etappe. Tot dan!

Acties

Informatie

3 responses

Serge

Ik heb genoten van jullie reisverhalen.
Goede reis terug mannen!

ardennenhike

Wat mooie fotos.. Jullie hebben exacte zelfde wagen als we (ook Ford Focus Blauw. Puur toevallig, best lekkre pittig wagen he:-) maar we reden op de wegen van Cincinnati-Sandusky-Pittsburg-Harrisburg-NewYork )

Ik ga verder weblog teruglezen en zal genieten van jullie verhalen en fotos 🙂

Groet
Dan aka Scorpy

Evy

Bedankt voor jullie verhalen en foto’s! Jammer dat jullie die zoutvlakten nèt gemist hebben!
Een hele goede terugreis!